För ungefär ett år sedan inledde NTEX arbetet inför den nya GDPR-förordningen som i slutet av maj ersatte vår tidigare personuppgiftslag, PUL. Idag har företaget en uppdaterad policy och systemen är rustade för att klara de krav som ställs.
NTEX använder CRM-systemet Lime, i vilket det har blivit lättare för kunder att få reda på vilka uppgifter som hanteras om dem. De finns även möjlighet att ändra eller anonymisera sig.
– Sedan har vi någon vecka på oss att anonymisera kunden. I en del fall har vi dock rätt att fortsätta behandla uppgifterna, till exempel om det är en aktiv kund och vi behöver uppgifterna för att kunna fakturera, säger Andreas Petersson, systemutvecklare på NTEX.
Medan Andreas har varit ansvarig för att se till att programmen NTEX använder kan hantera det som krävs enligt GDPR har Peter Åberg, kvalitetschef, arbetat med att säkerställa att lagarna följs samt satt ihop ett häfte om NTEX GDPR-arbete, vad det innebär och hur företaget jobbar med det.
På NTEX hemsida finns en ny, uppdaterad integritetspolicy att läsa för den som vill veta mer.